3 gylne regler for et variert og sunt kosthold

 

Er du i tvil om hva som er et godt, variert og sunt kosthold? Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Hver dag blir vi overveldet med informasjon om hva som er bra for oss, hva vi bør spise mer av og hva vi ikke bør spise. Av og til kan det nesten virke som om informasjonen endrer seg fra dag til dag. Mange har hørt om dietter og kostholdsprogrammer som Fedon Lindberg, Atkins, Weight Watchers og South Beach. Men kanskje er det bedre og lettere å følge Helsedirektoratets enkle kostråd?

Enkle kostholdsråd er de beste

Ved å følge Helsedirektoratets kostråd kan du leve nokså normalt, du trenger bare å følge tre gylne regler. Først og fremst bør du sørge for at du har et kosthold som består av mye grønnsaker, frukt og bær. Regel nummer to er så enkelt som grove kornprodukter og fisk. Og til slutt, regel nummer tre, som er magert kjøtt og kjøttprodukter, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Ved å følge disse enkle levereglene for et godt og variert kosthold, vil du gjøre både kroppen og huden glad. Skjønnhetsdronningen Emma S. Wiklunds utvikler sine egne hudpleieprodukter, men passer på å informere om at det også er svært viktig med et godt kosthold og trening.

Det trenger ikke gjøres vanskelig

I følge Helsedirektoratet bør du spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Høres det mye ut? Det er faktisk ikke det. En porsjon er 100 gram, dvs. 500 gram hver dag. Ta en gulrot, lag en salat eller kok noen grønnsaker til middagen, og spis et eple når du er litt småsulten. Grove kornprodukter bør spises hver dag, mens fisk bør spises to til tre ganger i uken. Når det gjelder kjøttprodukter, bør du tenkte over hvilke kjøttprodukter du velger til middag og på skiva. Velg magre produkter som hvitt og magert kjøtt med lite salt, og begrens inntak av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Ikke så vanskelig, eller hva?

 

 
 
 
 
 
 
monograph