Lage sunnere middager? Skaff dette utstyret

 

Vil du lage sunnere mat og bli en mester på kjøkkenet? Da har vi tips til kjøkkenutstyret du bør skaffe deg!

Sunne middager

Å lage sunn mat forbindes gjerne med å droppe halvfabrikat og lage alt fra bunnen. Rettene skal gjerne ha lite mettet fett og en mengde forskjellige grønnsaker. Dette høres kanskje ut som mye jobb? Svaret på dette er at ja, det kan være tidskrevende, men ikke hvis du benytter deg av noen smarte triks.

Forberedelse er alfa og omega

Det beste tipset vi kan gi deg for å lage mer mat fra bunnen er å planlegge uken og handlelisten godt. Bor du alene og lager store porsjoner, trenger du bare lage middag tre dager i uken. Dette frigir masse tid. Se for deg hvor deilig det vil være å komme hjem og vite at du bare kan varme opp restene fra gårsdagen?

Dette trenger du

Dersom du ikke har så mye kjøkkenutstyr oppfordrer vi deg til å investere i dette på forhånd. Du kan for eksempel sjekke ut https://estore.no/, dersom du foretrekker å netthandle fremfor å gå i fysiske butikker. Trykk på kategorien “Hjem & Hobby” og underkategorien “Kjøkken”. For å bruke minst mulig tid på å lage sunne middager, anbefaler vi deg å skaffe disse tingene:

  • Skarpe kniver. Skarpe kniver er svært viktig for å kunne kokkelere effektivt. Her kan du gå for et godt knivsett, eller en universalkniv som passer til det meste.
  • Gode oppbevaringsløsninger for mat., Kjøp en type som fungerer godt til frysing, for eksempel laget av glass eller silikon.
  • Bivokstrekk. Bivokstrekk er en mer bærekraftig løsning enn plastfolie. De kommer også godt med til oppbevaring av rester og halvspiste grønnsaker, som agurk.
  • Et grytesett. Det lønner seg å kunne koke flere ting samtidig når du vil effektivisere matlagingen.

Kom i gang!

Å bruke søndager til å kutte opp grønnsakene du skal bruke i middagsrettene de neste dagene er lurt. Husk at grønnsaker som paprika og gulrøtter fint kan fryses når de er kuttet i små biter, men ikke hele. Dette er en ypperlig måte å spare tid på når du først skal i gang med matlagingen. Lag en dobbel porsjon av hver middag, og frys ned restene dersom du ikke føler for å ha det samme to dager på rad. Sunn matlaging kan være gøy, det krever bare litt planlegging. Prøv deg også gjerne frem med ferdigkokte bønner og linser. Disse er en ypperlig erstatning for kjøtt, dersom du vil spare enda mer tid på kjøkkenet. Linser og bønner er fantastiske i både curryretter og i tacoen.

 
 
 
 
 
 
monograph