Mat for et sunt liv

 

Mat spiller en helt sentral rolle i livet til oss alle, og sunn mat kan være med på å høyne livskvaliteten betraktelig. Her har vi samlet noen generelle råd som kan hjelpe deg på veien mot et sunnere kosthold:

  • Spis frokost! Frokost er dagens viktigste måltid, sies det, og det er ikke uten grunn. Dersom du starter dagen med å gi deg selv noe i magen, vil du kickstarte forbrenningen og bidra til et jevnere blodsukkernivå utover dagen. Du vil dessuten være mindre fristet til å småspise fram til lunsj, eller å fråtse når du endelig får sjansen. Det er imidlertid viktig å velge langsomme karbohydrater og proteiner, slik at du holder deg mett lengre og ikke leker rakett med blodsukkeret ditt.
  • Prioriter kvalitetsmat. Mat av bedre kvalitet smaker gjerne mer, og gir deg en bedre matopplevelse. Dette er alfa og omega for å trives med å lage sunn og godt mat, og vil på sikt kunne bidra til å gi deg et bedre kosthold. Lag gjerne et matbudsjett og en måltidsplan som setter sunne og gode ingredienser i fokus. Dersom du trenger hjelp til budsjettering og finansiering, kan kanskje et forbrukslån være å vurdere. Det er mye å spare på å organisere matforbruket sitt rundt sunn mat og få handleturer per uke.
  • Spis når du er sulten. Det er viktig med planlegging, særlig i en travel hverdag. Men ikke bli så opphengt i måltidsplaner og kaloritelling at du glemmer å lytte til kroppen. Den har nemlig en helt fantastisk evne til å fortelle deg om den trenger næring.
  • Drikk nok vann. Dette er et klassisk ernæringstips som ikke kan gjentas mange nok ganger. Dersom du går rundt og er tørst over en viss tid, vil tørstfølelsen gå over i sultfølelse. Ta derfor gjerne en slurk vann når du kjenner at du er litt småfysen på noe, og se om det går over eller om du faktisk er sulten. Det kan også være en god idé å drikke litt vann før måltidet. Dette fyller opp magen noe, slik at du ikke føler deg skrubbsulten. På denne måten kan det være lettere å unngå å overspise, dersom dette er et problem for deg.
  • Ikke gjør matinnkjøp på tom mage. Undersøkelser viser at vi tar mer usunne valg når vi er sultne og når blodsukkeret er lavt. Dette er helt naturlig, da kroppens instinkter er å få blodsukkeret opp på raskest mulig måte. Ta en frukt eller litt nøtter før handleturen dersom du er sulten, og skriv gjerne handleliste som du holder deg til. På denne måten er det lettere å unngå fristelser som måtte snike seg inn i handlekurven underveis.
  • Ta deg god tid til hvert måltid. Ikke stress deg gjennom måltidet, men nyt maten og tygg godt. På denne måten får du et mer avslappet forhold til mat, og du blir bevisst på kroppens signaler som forteller deg når du er mett.
 
 
 
 
 
 
monograph